Baw się i ucz! Świetlica szkolna przyjazna uczniowi
Nasza świetlica w okresie od 1 kwietnia 2019r. do 31 października 2019r. uczestniczyła w ogólnopolskim konkursie dla świetlic szkolnych pt. „Baw się i ucz! Świetlica szkolna przyjazna uczniowi”. Udało nam się sprostać wszystkim wymaganiom i... mamy to!
Aby sprostać wymaganiom konkursu i otrzymać certyfikat wychowawcy i ich podopieczni musieli wykonać szereg zadań przewidzianych w regulaminie:
- Zorganizowanie przedstawienia/teatrzyku na podstawie wspólnie wybranej bajki/opowiadania. Praca nad ciałem, głosem i przestrzenią.
- Przeprowadzenie debaty uczniowskiej nt. "Zdrowie na talerzu", zakończonej testem sprawdzającym dla uczniów wg układu opracowanego przez szkołę (prace plastyczne, test wiedzy…).
- Pogadanka z uczniami na temat wakacyjnych podróży na podstawie własnych przeżyć, zgromadzonych pamiątek i zdjęć. Wymienienie środków lokomocji, którymi poruszały się dzieci. Wykorzystanie mapy Polski/świata do zaznaczenia miejsc odwiedzanych podczas podróży wakacyjnych.
- Zorganizowanie w ramach tygodnia Harry'ego Pottera (bądź innego, wybranego przez szkołę bohatera) konkursu na wykonanie czarodziejskiej różdżki i czapki.
- Rozmowa nt. bezpieczeństwa korzystania z Internetu i zakazu kontaktów z nieznajomymi w Sieci (szczególne uczulenie na przekazanie swoich danych, adresu, zachęty do spotkania).
- Przeprowadzenie szkolnego konkursu recytatorskiego pod hasłem ZOO Jana Brzechwy. Konkurs można rozwinąć o prace plastyczne.
- Uczyć, bawić, wychowywać. Pogadanka z uczniami na temat roli świetlicy szkolnej.
- Zorganizowanie przez pracowników świetlicy szkolnej dnia wspólnego czytania pod nazwą "Czytanie łączy pokolenia".
- Przygotowanie przez pracowników świetlicy szkolnej opinii na temat pracy z uczniem zdolnym oraz z uczniem mającym trudności w nauce.
- Zorganizowanie, w ramach tygodnia "Polska Złota Jesień", ogólnoszkolnego konkursu na przygotowanie opowiadań/zdjęć/prac plastycznych pt. "Jesienny spacer dla uczniów", gdzie wygranego wyłonią uczniowie poprzez głosowanie.
Co zrobiliśmy?
Kolejność realizacji poszczególnych zadań zależała od nas, ustaliliśmy harmonogram wpisujący się w kalendarz szkolny i plan pracy świetlicy. Poniżej przedstawiamy krótki opis wydarzeń związanych z projektem zgodnie z kolejnością określoną w regulaminie.
W ramach konkursu „Baw się i ucz! Świetlica szkolna przyjazna uczniowi” wychowawcy świetlicy wraz z uczniami zorganizowali przedstawienie teatralne pod tytułem "Zamieszanie w krainie bajek" na podstawie scenariusza Bernadetty Majcy. W przygotowania aktywnie i z dużym zaangażowaniem włączyli się rodzice. Oprócz pomocy swoim pociechom w nauczeniu się roli, zapewnili większość kostiumów i rekwizytów. Przedstawienie wystawione zostało dla uczniów przebywających w świetlicy, obejrzeli je również rodzice i inni członkowie rodzin młodych artystów. Nasi aktorzy znakomicie odegrali swoje role, a po każdym przedstawieniu otrzymali gromkie brawa od publiczności. Wszyscy zaangażowani w to wydarzenie byli dumni, że przedstawienie się udało i bardzo podobało się zarówno młodszej jak i starszej widowni. Niektórzy uczniowie zainspirowani przedstawieniem jeszcze przez kilka dni po występie bawili się w teatr. Wymyślali scenki i przebierali się w przyniesione z domu gotowe lub zrobione przez siebie kostiumy. Nasi wychowankowie pytają czy zrobimy jeszcze jakieś przedstawienie.W maju w naszej świetlicy odbyło się wiele zajęć, które miały na celu uświadomienie dzieciom na czym polega zdrowe odżywianie i jaki ono ma wpływ na ich rozwój. W ramach tych zajęć dzieci zapoznały się z piramidą zdrowia, wspólnie klasyfikowały produkty na zdrowe i szkodliwe dla zdrowia oraz układały jadłospis na cały dzień. Na specjalnie zorganizowanych w świetlicy zajęciach kulinarnych samodzielnie przygotowały smaczne i zdrowe sałatki owocowe. Podsumowaniem powyższych zajęć była prawdziwa debata na temat „Zdrowie na talerzu”. Pytaniem kluczowym było: „Czy warto zdrowo się odżywiać?”. W czasie debaty poruszane były różne zagadnienia dotyczące m.in. zróżnicowanej diety, ważności pierwszego śniadania w domu i drugiego w szkole, co powinien zawierać zdrowy posiłek, czemu napoje i fast-foody są niezdrowe, znaczenie codziennej aktywności fizycznej. W podsumowaniu uczniowie stwierdzili, że debata pozwoliła im dostrzec błędy jakie popełniają w żywieniu i obiecali zmienić swoją dietę tak, aby była ona sprzymierzeńcem ich prawidłowego rozwoju, a właściwe odżywianie stało się zdrowym nawykiem. W drugiej części spotkania uczniowie wypełnili test na temat komponowania zdrowych posiłków w zgodzie z piramidą żywieniową. Jesteśmy dumni, bo nasi podopieczni poradzili sobie całkiem nieźle z wypełnieniem testu!
Na początku roku szkolnego w świetlicy szkolnej przeprowadzona została pogadanka na temat wakacyjnych podróży. Uczniowie chętnie opowiadali o swoich przeżyciach, przygodach i miejscach, które odwiedzili. Opowiadali, jakimi środkami transportu podróżowali do różnych miejsc na świecie. Prezentowali też swoje pamiątki i skarby z wakacji, które zgodnie z wcześniejszą prośbą wychowawców świetlicy, mieli przynieść tego dnia do szkoły. Dzieci wykonały również prace plastyczne przedstawiające ich wspomnienie z wakacji. Podczas innych zajęć w ramach wakacyjnych wspomnień uczniowie mieli za zadanie odszukać na mapie Polski miejsca, które odwiedzili. Dane miejscowości (wraz z imieniem dziecka) uczeń przy pomocy nauczyciela zaznaczał na mapie konturowej. W ten sposób powstała bardzo ciekawa mapa naszych wakacyjnych podróży. W ramach tygodnia z Charliem (z książki „Charlie i fabryka czekolady”) i Malutką Czarownicą (bohaterką książki „Malutka Czarownica”) świetlica ogłosiła konkurs pt. "Czarodziejska czapka i magiczna różdżka". Głównym celem konkursu było rozbudzanie wyobraźni i fantazji uczniów, a także rozwijanie zdolności manualnych i konstrukcyjnych. Dzieci wykazały się niezwykłą pomysłowością i komisja konkursowa miała trudne zadanie. Ostatecznie spośród 20 zgłoszonych prac wyłoniono następujących zwycięzców:- I miejsce Natalia Namysł i Wojciech Janc,
- II miejsce Alicja Ważny i Zofia Hibner,
- III miejsce Julia Andrzejewska, Marcelina Burchardt, Julia Tecław i Paula Tecław.
Prace konkursowe wykorzystane zostały do sesji zdjęciowej, która była zwieńczeniem magicznego tygodnia w świetlicy oraz podczas przedstawienia pt. "Zamieszanie w kranie bajek", wystawionego w ramach realizacji innego zadania konkursu „Baw się i ucz! Świetlica szkolna przyjazna uczniowi”.
W czerwcu przeprowadzone zostały w świetlicy zajęcia mające na celu zapoznanie uczniów z zasadami i przypomnienie poznanych już wcześniej zasad bezpiecznego korzystania z Internetu. Uczniowie dyskutowali o tym, czym jest Internet i do czego może służyć starszym i młodszym użytkownikom oraz czym się różni życie wirtualne od nazywanego przez nich życia „w realu”. Następnie dzieci podzielone zostały na kilka grup. Każda z grup otrzymała planszę przedstawiającą konkretną sytuację związaną z Internetem. Zadaniem każdej grupy było wymyślenie porad i wskazówek dotyczących odpowiednich zachowań, a następnie przedstawienie ustaleń na forum. Podsumowaniem było wykonanie plakatu "Bezpieczni w Sieci", na którym uczniowie zapisali ustalone przez nich zasady dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu i zakazu kontaktów z nieznajomymi. W październiku przeprowadzony został konkurs recytatorski wiersza "Zoo" Jana Brzechwy skierowany do wszystkich chętnych uczniów z klas I-VIII. Jury nagrodziło następujące osoby:
- I miejsce Zofia Hibner i Weronika Grześkowiak,
- II miejsce Emilia Hibner,
- III miejsce Jakub Kujawka.
Pod koniec października wychowawcy świetlicy przeprowadzili z uczniami pogadankę na temat roli świetlicy. Przypomniane zostały zasady obowiązujące w świetlicy, które na początku roku szkolnego zostały ustalone wspólnie z dziećmi. Dzieci odpowiadały na pytania co jeszcze oprócz możliwości bawienia się daje im świetlica, co ich najbardziej interesuje, co chcieliby robić w świetlicy. Uczniowie wykonali też prace plastyczne pt. "Co najbardziej lubię robić w świetlicy".
W ramach tematu tygodnia "Czytanie łączy pokolenia", 26 września świetlica szkolna zorganizowała dzień wspólnego czytania. Wychowawcy zaprosili Rodziców do udziału w tym ważnym wydarzeniu. Mamy naszych podopiecznych przyniosły swoją ulubioną książkę i wybrany fragment przeczytały dzieciom przebywającym w tym czasie w świetlicy. Dzieci chętnie i z dużym zainteresowaniem słuchały, a książki, które zaprezentowały nam mamy - "Przygody Niumiałaka i jego przyjaciół", "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek" oraz "Detektyw pingwin i sprawa zaginionego skarbu", okazały się być znane także naszym podopiecznym. Paniom Annie Gierskiej, Monice Kaczmarczyk i Karolinie Lesiak-Poturalskiej, które odpowiedziały na nasze zaproszenie i czytały swoje ukochane książki dla dużej grupy młodszego pokolenia, bardzo dziękujemy.Przygotowanie przez pracowników świetlicy szkolnej opinii na temat pracy z uczniem zdolnym oraz z uczniem mającym trudności w nauce to zadanie zrealizowane przez wychowawców świetlicy, którzy koordynowali ten projekt w naszej placówce. Opinia została rzetelnie przygotowana w oparciu o dokumenty, rozmowy z nauczycielami i własne obserwacje. Z dokumentem zapoznali się wszyscy wychowawcy świetlicy. Kolejnym zadaniem skierowanym do nauczycieli świetlicy było również ukończenie 40 godzinnego szkolenia on-line i zdanie kilku testów o różnym stopniu trudności. Również to zadanie zostało z sukcesem zrealizowane przez naszych koordynatorów.
W październiku w ramach tygodnia "Polska Złota Jesień" w świetlicy szkolnej rozstrzygnięty został konkurs pt. "Jesienny spacer”. Konkurs odbywał się w dwóch kategoriach – praca fotograficzna lub plastyczna. Zwycięskie prace wyłonione zostały w wyniku demokratycznego głosowania dokonanego przez 49 uczniów przebywających w świetlicy szkolnej. Wszystkie prace konkursowe zaprezentowane zostały w głównym korytarzu szkoły i mogli je podziwiać uczniowie, rodzice i goście odwiedzający naszą placówkę.
Praca nad realizacją zadań konkursu „Baw się i ucz. Świetlica szkolna przyjazna uczniowi” wymagała bardzo dużego zaangażowania od uczniów oraz kreatywności i dobrej współpracy wszystkich nauczycieli świetlicy. Trudno byłoby zrealizować niektóre zadania bez pomocy i osobistego zaangażowania rodziców, którym serdecznie dziękujemy.
Gratulujemy koordynatorom i wychowawcom świetlicy sukcesu i dziękujemy za pomysłowość, wkład pracy i chęci.