Cyfrowy świat
W drugim półroczu 2022r. w miesiącu lutym w naszej szkole odbyły się warsztaty, pogadanki na temat bezpieczeństwa w Internecie (w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu - DBI). Poniżej przedstawiamy wnioski i spostrzeżenia oraz przydatne informacje.
Dobre praktyki dla całej rodziny Źródło: https://dbamomojzasieg.pl oraz Portal LIBRUS |
Wnioski i spostrzeżenia pedagoga oraz psychologa szkolnego po przeprowadzonych warsztatach w ramach DBI – klasy 1–4 i oddziały przedszkolne |
1. Kontrolujcie czas spędzony przed ekranem, telefonem. 2. Odkładajcie smartfona. Nie noście go non stop przy sobie. 3. Wyłączcie powiadomienia. Nie sprawdzajcie co chwilę wiadomości. 4. Nie róbcie wielu rzeczy na raz. Gdy spędzacie razem czas, odłóżcie telefon na półkę. 5. Trenujcie swój mózg analogowy – ćwiczcie pamięć, koncentrację logiczne myślenie. 6. Relaksujcie się i odpoczywajcie bez urządzeń ekranowych. 7. Szukajcie zainteresowań poza siecią. 8. Planujcie czas bez Internetu. 9. Róbcie sobie cyfrowy detoks. 10. Zadbajcie o swój sen (1-2 godzin przed snem bez ekranu, nie bierzcie smartfona do sypialni). 11. Dbajcie o relacje. Relacje zbudujecie offline. Zasady korzystania z telefonu w ramach umowy spisanej przez rodziców i dziecko:
|
1. Dzieci najczęściej deklarowały, że pierwsze telefony komórkowe na własność otrzymały w wieku 6-7 lat (w niektórych przypadkach 4-5 lat). 2. Zdecydowana większość dzieci spędza korzystając z Internetu średnio 2 godzinny dziennie. W niektórych przypadkach uczniowie zgłaszali, że w weekend czas ten wydłuża się nawet do 6 godzin lub nie mają ograniczeń czasowych. 3. Dzieci mówią, że dorośli mają przy sobie telefon i korzystają z niego przez cały czas do różnych spraw. 4. Nieliczni wskazują o kontroli ,rodzicielskiej i o zasadach korzystania z telefonu lub innych urządzeń. 5. Dzieci najczęściej używają Internetu do
6. Dzieci znają zagrożenia w Internecie, potrafią je nazwać, nie jest im obce słowo haker, hejt, kradzież i oszustwo w Internecie. 7. Dzieci wspomniały, że potrafią ominąć kontrolę rodzicielską i czynią to. 8. Dzieci były dobrze zorientowane w temacie Internetu, chętnie dyskutowały – widać było ożywienie i zaangażowanie. 9. Na pytanie „Czego najbardziej brakowałoby Ci, gdyby w weekend nie było Internetu?” – dzieci najczęściej odpowiadały:
|