Logopeda

2 sierpnia 2019

Logopeda: Hanna Grzegorzewska–Markiewicz, Karolina Markiewicz, Dorota Anna Pietrzak.

W ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej opiekę nad dziećmi z zaburzeniami mowy sprawuje logopeda. 

Do jego zadań należy w szczególności:

  • przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej,
  • diagnozowanie logopedyczne oraz organizowanie pomocy logopedycznej odpowiednio do jego wyników,
  • prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy,
  • organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu przy ścisłej współpracy z pedagogami, nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
  • organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia,
  • wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły. 

We wrześniu logopeda prowadzi diagnozę uczniów (w przypadku dzieci starszych objętych już terapią logopedyczną przeprowadza rediagnozę). Tym samym określa charakter wady (rodzaj i stopień nasilenia) oraz przyczyny jej powstania. Pozwala na zaprogramowanie odpowiedniej terapii dostosowanej do indywidualnych potrzeb dziecka.

Badanie diagnostyczne obejmuje:

  • ocenę rozwoju mowy,
  • ocenę słuchu fonemowego, budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, czucia narządów mowy,
  • ustalenie rodzaju nieprawidłowo artykułowanych głosek oraz sposobu ich wymawiania,
  • ustalenie przyczyn zaburzeń artykulacji,
  • ocenę wpływu wady wymowy na proces komunikowania się i ogólne funkcjonowanie dziecka w szkole i poza szkołą.

Do zajęć logopedycznych kwalifikowane są dzieci z oddziału przedszkolnego. Praca z nimi ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju językowego dziecka. Zastosowana u małych dzieci pozwala na uniknięcie często żmudnej i długotrwałej terapii w starszym wieku. Terapia logopedyczna może być prowadzona do końca edukacji w naszej szkole. Przy zaangażowaniu opiekunów dziecka oraz jego wytężonej pracy może trwać znacznie krócej.

Tematyka zajęć:

Ćwiczenia usprawniające:
  • ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia aparatu artykulacyjnego, ćwiczenia głosowe - ćwiczenia emisji głosu, słuchowe.

Wywołanie głosek:

  •       wargowych (b, p, m) i wargowo-zębowych (f, v),
  •       przedniojęzykowo-zębowych (t, d, n),
  •       środkowojęzykowych (ś, ź, ć, dź),
  •       przedniojęzykowo-dziąsłowych (l, drżącej r),
  •       przedniojęzykowo-zębowych (s, z, c, dz),
  •       przedniojęzykowo-dziąsłowych (sz, ż, cz, dż),
  •       wywołanie samogłosek (a, e, o, u, i, y, ę, o),
  •       wywołanie głosek miękkich (m, n, p, b, v, k, g, x).
  • Ćwiczenia z sylabami.
  • Ćwiczenia z wyrazami: użycie danej głoski w nagłosie, w śródgłosie, w wygłosie.
  • Ćwiczenia połączenia samogłoski ze spółgłoską.
  • Ćwiczenia z wyrazami zawierającymi głoski „konkurencyjne”, różnicowanie głosek dentalizowanych.
  • Ćwiczenia wyrazów jednosylabowych, dwusylabowych, trzysylabowych.
  • Wyrazy dźwiękonaśladowcze.
  • Nauka krótkich rymowanek i wierszyków z nasileniem głoski ćwiczonej.
  • Ćwiczenia z labiogramami.
  • Ćwiczenia słowno - rytmiczne.
  • Ćwiczenia słuchu fonematycznego.
  • Utrwalenie wywołanych głosek.
  • Automatyzacja wywołanego dźwięku.

Praca korekcyjna z wykorzystaniem

1) programów komputerowych:
  • EduSensus Logopedia,
  • LogoZabawy cz. I-VI,
  • Zabawy słowem cz. I-II,
  • Mówiące obrazki,
  • Logorytmika,
  • Logo - gry.
2) logopedycznych gier dydaktycznych.

Liczba godzin przeznaczonych na realizację tematyki uwarunkowana jest od opanowania  danej umiejętności przez dziecko.

Praca logopedy polega nie tylko na utrwalaniu poprawnej wymowy, ale także na poprawie komunikacji i poszerzaniu słownictwa. Logopeda współpracuje z wychowawcą klasy, pedagogiem, psychologiem. Kieruje w razie potrzeby na dodatkowe badania do ortodonty, laryngologa lub foniatry. Zajęcia z dziećmi prowadzą doświadczeni logopedzi nieustannie podnoszący swoje kwalifikacje zawodowe, a także posiadający wieloletnie doświadczenie pedagogiczne w pracy terapeutycznej.

       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.