Logopeda
Logopeda: Hanna Grzegorzewska–Markiewicz, Karolina Markiewicz, Dorota Anna Pietrzak.
W ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej opiekę nad dziećmi z zaburzeniami mowy sprawuje logopeda.
Do jego zadań należy w szczególności:
- przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej,
- diagnozowanie logopedyczne oraz organizowanie pomocy logopedycznej odpowiednio do jego wyników,
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy,
- organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu przy ścisłej współpracy z pedagogami, nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia,
- wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły.
We wrześniu logopeda prowadzi diagnozę uczniów (w przypadku dzieci starszych objętych już terapią logopedyczną przeprowadza rediagnozę). Tym samym określa charakter wady (rodzaj i stopień nasilenia) oraz przyczyny jej powstania. Pozwala na zaprogramowanie odpowiedniej terapii dostosowanej do indywidualnych potrzeb dziecka.
Badanie diagnostyczne obejmuje:
- ocenę rozwoju mowy,
- ocenę słuchu fonemowego, budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, czucia narządów mowy,
- ustalenie rodzaju nieprawidłowo artykułowanych głosek oraz sposobu ich wymawiania,
- ustalenie przyczyn zaburzeń artykulacji,
- ocenę wpływu wady wymowy na proces komunikowania się i ogólne funkcjonowanie dziecka w szkole i poza szkołą.
Do zajęć logopedycznych kwalifikowane są dzieci z oddziału przedszkolnego. Praca z nimi ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju językowego dziecka. Zastosowana u małych dzieci pozwala na uniknięcie często żmudnej i długotrwałej terapii w starszym wieku. Terapia logopedyczna może być prowadzona do końca edukacji w naszej szkole. Przy zaangażowaniu opiekunów dziecka oraz jego wytężonej pracy może trwać znacznie krócej.
Tematyka zajęć:
Ćwiczenia usprawniające:- ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia aparatu artykulacyjnego, ćwiczenia głosowe - ćwiczenia emisji głosu, słuchowe.
Wywołanie głosek:
- wargowych (b, p, m) i wargowo-zębowych (f, v),
- przedniojęzykowo-zębowych (t, d, n),
- środkowojęzykowych (ś, ź, ć, dź),
- przedniojęzykowo-dziąsłowych (l, drżącej r),
- przedniojęzykowo-zębowych (s, z, c, dz),
- przedniojęzykowo-dziąsłowych (sz, ż, cz, dż),
- wywołanie samogłosek (a, e, o, u, i, y, ę, o),
- wywołanie głosek miękkich (m, n, p, b, v, k, g, x).
- Ćwiczenia z sylabami.
- Ćwiczenia z wyrazami: użycie danej głoski w nagłosie, w śródgłosie, w wygłosie.
- Ćwiczenia połączenia samogłoski ze spółgłoską.
- Ćwiczenia z wyrazami zawierającymi głoski „konkurencyjne”, różnicowanie głosek dentalizowanych.
- Ćwiczenia wyrazów jednosylabowych, dwusylabowych, trzysylabowych.
- Wyrazy dźwiękonaśladowcze.
- Nauka krótkich rymowanek i wierszyków z nasileniem głoski ćwiczonej.
- Ćwiczenia z labiogramami.
- Ćwiczenia słowno - rytmiczne.
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego.
- Utrwalenie wywołanych głosek.
- Automatyzacja wywołanego dźwięku.
Praca korekcyjna z wykorzystaniem
1) programów komputerowych:- EduSensus Logopedia,
- LogoZabawy cz. I-VI,
- Zabawy słowem cz. I-II,
- Mówiące obrazki,
- Logorytmika,
- Logo - gry.
Liczba godzin przeznaczonych na realizację tematyki uwarunkowana jest od opanowania danej umiejętności przez dziecko.
Praca logopedy polega nie tylko na utrwalaniu poprawnej wymowy, ale także na poprawie komunikacji i poszerzaniu słownictwa. Logopeda współpracuje z wychowawcą klasy, pedagogiem, psychologiem. Kieruje w razie potrzeby na dodatkowe badania do ortodonty, laryngologa lub foniatry. Zajęcia z dziećmi prowadzą doświadczeni logopedzi nieustannie podnoszący swoje kwalifikacje zawodowe, a także posiadający wieloletnie doświadczenie pedagogiczne w pracy terapeutycznej.