Nasza szkoła przystapiła do programu Wielkopolskiego Kuratora Oświaty „Szkoła przyjazna uczniom”. Program ten ma na celu promowanie szkół, które stawiają na innowacyjne podejście do edukacji, dbając o komfort psychiczny uczniów, ich zaangażowanie oraz rozwój kompetencji społecznych.
Program obejmuje trzy kluczowe obszary:
Inicjatywa promuje rezygnację z tradycyjnych dzwonków lekcyjnych na rzecz lepszego dostosowania rytmu dnia do potrzeb uczniów i nauczycieli. Jej główne założenia to:
• Wzmacnianie odpowiedzialności uczniów za zarządzanie własnym czasem.
• Rozwiązania wspierające płynne przechodzenie pomiędzy zajęciami.
• Całkowite wyłączenie dzwonków lub też zastąpienie tradycyjnego dzwonka np. muzyką.
Ocena kształtująca wspiera proces uczenia się, zamiast jedynie podsumowywać zdobyte umiejętności.
• System oceniania, który koncentruje się na bieżącym informowaniu uczniów o ich postępach poprzez udzielanie regularnej i szczegółowej informacji zwrotnej na temat postępów ucznia, z naciskiem na rozwijanie jego umiejętności.
• Ma za zadanie zachęcać uczniów do samooceny i refleksji nad własnym procesem uczenia się, co pozwala na lepsze zrozumienie swoich mocnych stron i obszarów do rozwoju.
• Promuje indywidualne podejście do ucznia, uwzględniając jego mocne strony oraz obszary do rozwoju.
• Zmniejsza znaczenie ocen liczbowych na rzecz opisowej informacji zwrotnej, która lepiej wspiera proces uczenia się.
Trzecim filarem programu są mediacje szkolne, które stanowią narzędzie do rozwiązywania konfliktów w sposób konstruktywny i wspierający rozwój kompetencji społecznych uczniów. Polegają na:
• Wprowadzeniu szkolnego programu mediacji z udziałem zarówno wykwalifikowanych mediatorów, jak i mediatorów rówieśniczych – uczniów przeszkolonych do rozwiązywania konfliktów wśród rówieśników.
• Organizowaniu regularnych warsztatów i szkoleń z zakresu mediacji oraz komunikacji dla uczniów i nauczycieli, aby rozwijać umiejętności rozwiązywania konfliktów.
• Promowaniu idei mediacji jako pierwszej linii rozwiązania sporów, stawianiu na dialog, zrozumienie i kompromis w każdej sytuacji konfliktowej.