Psycholog, pedagog i pedagog specjalny - godziny pracy
Psycholog szkolny
Anna Dzięcioł
poniedziałek 8.00 – 15.00
wtorek 10.00 – 15.00
środa 8.30 – 16.30
czwartek 8.00 – 14.30
piątek 8.00 – 14.30
godzina dostępności: piątek 14.30-15.30.
Pedagog szkolny oraz pedagog spacjalny
Agnieszka Teska-Kulczyńska
poniedziałek 8.00 – 14.00
wtorek 8.00 – 15.00
środa 11:00 - 17:00
czwartek 7.00 – 15.00
piątek 7.00 – 13.00
godzina dostępności: poniedziałek 7.30-8.00, wtorek 7.30-8.00
Terminy i godziny spotkań są możliwe po wcześniejszym ustaleniu przez telefon/dziennik elektroniczny Librus.
Numer kontaktowy: 798053096
Do zadań pedagoga i psychologa w szkole należy:
- diagnozowanie indywidualnych potrzeb uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń szkolnych lub trudności w emocjonalno - społecznym funkcjonowaniu uczniów;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów.
Co to oznacza w praktyce?
Psycholog i pedagog organizuje na terenie szkoły:
indywidualne zajęcia o charakterze wspierająco - terapeutycznym dla uczniów, którzy doświadczają:
- niepowodzeń szkolnych (słabe oceny, niechęć do obowiązku szkolnego, lęk przed szkołą i nauczycielami, specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu itp.),
- lęku, niepewności, bezradności, braku wiary we własne możliwości, poczucia niskiej samooceny,
- trudności z przystosowaniem się do grupy rówieśniczej i poza nią,
- wykluczenia przez rówieśników,
- kłopotów rodzinnych i osobistych,
- autoagresji (między innymi próby związane z samookaleczaniem),
- problemów z okresem dojrzewania,
- chęci rozwijania swoich zainteresowań.
zajęcia z klasami:
- integracyjne, psychoedukacyjne, wychowawczo - profilaktyczne, rozwijające kompetencje społeczne: obowiązujące zasady w grupie, współpraca i integracja grupy, rozwijanie samoświadomości i budowanie poczucia własnej wartości, sposoby radzenia sobie z agresją, przemocą i konfliktami w codziennym życiu szkolnym, komunikacja, zagrożenia, zdrowy styl życia itp.
spotkania z rodzicami o charakterze psychoedukacyjnym:
- poradnictwo oraz konsultacje rodzinne,
- udzielanie informacji zwrotnych na temat przebiegu pracy z dzieckiem, ukierunkowywanie oddziaływań rodzicielskich,
- udzielanie wsparcia zgłaszającym się rodzicom w sytuacjach trudnych, kierowanie do specjalistów w zależności od potrzeb,
- przygotowywanie dla rodziców ulotek i artykułów o treściach psychoedukacyjnych na wybrane tematy,
- udzielanie informacji o możliwościach uzyskania pomocy poza szkołą.
- organizacja i prowadzenie warsztatów.
Psycholog i pedagog współpracuje z wychowawcami, nauczycielami, specjalistami:
- rozmawia z nauczycielami na temat funkcjonowania społecznego i emocjonalnego uczniów,
- konsultuje w celu ustalenia optymalnych sposobów oddziaływań,
- udziela wsparcia w sytuacjach trudnych i konfliktowych,
- zbiera informacje o uczniach, którzy znajdują się w trudnej sytuacji rodzinnej, materialnej, mają problemy z nauką,
- analizuje z nauczycielami, wychowawcami wnioski, zalecenia, dostosowania zawarte w opinii psychologiczno - pedagogicznej,
- dzieli się wiedzą i doświadczeniem w pracy z dziećmi.
W naszej szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno - społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
- porad i konsultacji;
- warsztatów;
- zajęć rewalidacyjnych
Uczniu, zwróć się do pedagoga/psychologa, gdy:
- czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny,
- masz jakąś tajemnicę i chciałbyś się nią z kimś podzielić,
- źle się czujesz w swojej klasie,
- ktoś ci dokucza, grozi, wyzywa, wyśmiewa,
- nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem,
- martwisz się sytuacją rodzinną,
- odkrywasz coraz częściej, że tracisz kontrolę nad sobą,
- chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem,
- źle sypiasz, często boli Cię głowa, brzuch a jesteś zdrowy,
- nie wiesz jaką szkołę średnią wybrać,
- boisz się chodzić do szkoły,
- masz kłopoty w nauce,
- chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób,
- masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.
Rodzicu zwróć się do pedagoga lub psychologa, gdy:
- niepokoi Cię zachowanie dziecka,
- zauważasz u dziecka problemy w uczeniu,
- chcesz porozmawiać o dziecku i twoich z nim relacjach,
- potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania,
- masz pytania i nie wiesz do kogo zwrócić się po pomoc,
- coś się dzieje w Twojej rodzinie i boisz się, jaki to będzie miało wpływ na Twoje dziecko,
- zachowanie Twojego dziecka nagle się zmieniło,
- Twoje dziecko jest nieśmiałe lub zachowuje się agresywnie i chciałbyś mu pomóc, by to zmienić,
- chcesz się zasięgnąć porady dotyczącej instytucji świadczącej pomoc dziecku i rodzinie, a także placówek specjalistycznych (diagnostycznych i leczących).
psycholog i pedagog:
- wysłucha,
- służy pomocą i radą,
- wskaże adres instytucji, która udzieli odpowiedniej pomocy,
- zorganizuje na terenie szkoły odpowiednią formę pomocy.