Cyfrowy świat

16 marca 2022

W drugim półroczu 2022r. w miesiącu lutym w naszej szkole odbyły się warsztaty, pogadanki na temat bezpieczeństwa w Internecie (w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu - DBI). Poniżej przedstawiamy wnioski i spostrzeżenia oraz przydatne informacje.

Dobre praktyki dla całej rodziny

Źródło: https://dbamomojzasieg.pl  oraz Portal LIBRUS

Wnioski i spostrzeżenia pedagoga oraz psychologa szkolnego po przeprowadzonych warsztatach w ramach DBI – klasy 1–4 i oddziały przedszkolne

1. Kontrolujcie czas spędzony przed ekranem, telefonem.

2. Odkładajcie smartfona. Nie noście go non stop przy sobie.

3. Wyłączcie powiadomienia. Nie sprawdzajcie co chwilę wiadomości.

4. Nie róbcie wielu rzeczy na raz. Gdy spędzacie razem czas, odłóżcie telefon na półkę.

5. Trenujcie swój mózg analogowy – ćwiczcie pamięć, koncentrację logiczne myślenie.

6. Relaksujcie się i odpoczywajcie bez urządzeń ekranowych.

7. Szukajcie zainteresowań poza siecią.

8. Planujcie czas bez Internetu.

9. Róbcie sobie cyfrowy detoks.

10. Zadbajcie o swój sen (1-2 godzin przed snem bez ekranu, nie bierzcie smartfona do sypialni).

11. Dbajcie o relacje. Relacje zbudujecie offline.

Zasady korzystania z telefonu w ramach umowy spisanej przez rodziców i dziecko:

  1. Nie mam telefonu w pokoju, kiedy uczę się, bawię i śpię.
  2. Telefon odkładam w ustalonym przez nas miejscu, np. do koszyczka w salonie.
  3. Nie używam telefonu podczas posiłków.
  4. Nie noszę telefonu komórkowego do szkoły. W szkole telefon noszę tylko w plecaku z wyłączonym dźwiękiem.
  5. Nie korzystam z telefonu po godzinie 20:00.
  6. Kiedy jeżdżę rowerem, idę chodnikiem, przechodzę przez przejście dla pieszych, nie korzystam z telefonu.
  7. Używam telefonu o wyznaczonej porze, w określonym czasie.
  8. Razem z rodzicem monitoruję używanie swojego telefonu: ilość czasu, niepotrzebne aplikacje, wiadomości, zdjęcia, filmy.
  9. Nie muszę od razu odpowiadać na każdą otrzymają wiadomość.
  10. Nie przesyłam zdjęć, których nie chciałbym (-abym), aby zostały pokazane innym (kolegom, nauczycielom itp.). To co wysyłam może zostać upublicznione.
  11. Pytam o zgodę przed wysłaniem wiadomości lub zdjęcia.
  12. Zanim zrobię zdjęcie lub film, informuję o tym. Dodatkowo pytam sfotografowaną osobę, czy mogę upublicznić zdjęcie z jej wizerunkiem.
  13. Pod żadnym pozorem nie wysyłam dwuznacznych „fotek”. Nie wiem, co z takim zdjęciem zrobi odbiorca. Może je pobrać i udostępnić innym. Jeśli już zdarzyła mi się taka sytuacja, rozmawiam o tym z rodzicami.
  14. Nie udostępniam swojego numeru telefonu w mediach społecznościowych. Nie udostępniam też swojej lokalizacji. To może zachęcać do stalkingu.
  15. Nie odbieram telefonu od nieznanych numerów.
  16. Nie klikam w SPAM. Może mnie to narazić na dodatkowe koszty.
  17. Nie pobieram aplikacji na telefon bez wcześniejszego uzgodnienia tego z rodzicami.

1. Dzieci najczęściej deklarowały, że pierwsze telefony komórkowe na własność otrzymały w wieku 6-7 lat (w niektórych przypadkach 4-5 lat).

2. Zdecydowana większość dzieci spędza korzystając z Internetu średnio 2 godzinny dziennie. W niektórych przypadkach uczniowie zgłaszali, że w weekend czas ten wydłuża się nawet do 6 godzin lub nie mają ograniczeń czasowych.

3. Dzieci mówią, że dorośli mają przy sobie telefon i korzystają z niego przez cały czas do różnych spraw.

4. Nieliczni wskazują o kontroli ,rodzicielskiej i o zasadach korzystania z telefonu lub innych urządzeń.

5. Dzieci najczęściej używają Internetu do

  • grania
  • wyszukiwania informacji
  • robienia zakupów
  • rozmów online
  • oglądania filmów, bajek
  • nauki
  • słuchania muzyki
  • do pobierania aplikacji
  • tworzenia animacji, rysunku.

6. Dzieci znają zagrożenia w Internecie,  potrafią je nazwać, nie jest im obce słowo haker, hejt, kradzież i oszustwo w Internecie.

7. Dzieci wspomniały, że potrafią ominąć kontrolę rodzicielską i czynią to.

8. Dzieci były dobrze zorientowane w temacie Internetu, chętnie dyskutowały – widać było ożywienie i zaangażowanie.

9. Na pytanie „Czego najbardziej brakowałoby Ci, gdyby w weekend nie było Internetu?” – dzieci najczęściej odpowiadały:

  • gier, oglądania filmików na youtubie i rozmów z bliskimi
  • najmniej odpowiedzi było, że niczego, ponieważ zajmę się czymś innym np. zabawą, grami planszowymi, wyjdę na dwór.

 
Zadbaj o swój sen -  zestaw przydatnych rad (grafika)

Zadbaj o swoją koncentrację - wskazówki (grafika)

       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.